CLS Kormány-nyomatékérzékelő
Az innovatív CLSx érzékelő segítségével a gépjármű eredeti kormánya átalakítható nagypontosságú műszerré, amelynek segítségével nyomatékot, szögelfordulást, szögsebességet és x,y,z irányú rezgéseket mérhet. Legyen szó személyautóról, teherautóról vagy haszongépről a vékony CLSx érzékelő könnyedén beépíthető kormányoszlop és a kormánykerék köz. A kormányoszlop eredeti funkciói, mint például a légzsák, az érzékelő kialakításának köszönhetően továbbra is rendelkezésre állnak.
Innovatív nyomatékérzékelő modern tesztekhez
DAz innovatív CLSx kormányérzékelő rendkívül pontosan méri a nyomatékot, a kormányzási szöget és a kormányzási szög sebességét, valamint a kormányoszlop közepén fellépő gyorsulásokat x, y és z irányban, beleértve a forgási gyorsulást is. A CLSx új mércét állít fel mind a méret és a kezelési kényelem, mind a felbontás és a mérési értékek pontossága tekintetében. A 24 bites, nagy felbontású A/D átalakítók különösen jó jelminőséget és zajmentes eredményeket biztosítanak még 3 Nm alatti kis nyomatékok esetén is. Ez különösen fontos a vezetőasszisztens rendszerek és az autonóm vezetés tesztelése során a túlnyomás nyomatékának meghatározásához. Az érzékelőtest innovatív kialakításával együtt ez 0,1% FS (±100 Nm esetén) pontosságú kormányzási nyomatékmérést eredményez. Az érzékelő forgásmerevsége (adaptáció nélkül) 100 Nm esetén 0,025°.
Kényelmes és gyors szerelés
A CLSx kormányérzékelő néhány egyszerű mozdulattal felszerelhető az eredeti kormánykerék és a kormányoszlop közé. Az eredeti kormánykerék vezetékezése (LIN-busz) egyszerűen áthalad az érzékelőn, így minden elektromos funkció és az airbag is megmarad. A rendkívül alacsony, 30 mm-es beépítési magasságával (adapter nélkül) csak minimálisan hosszabbítja meg a kormányoszlopot.
A járműhöz igazított CAEMAX adapterrendszerek segítségével a mérő kormányérzékelő szinte az összes világszerte létező járműtípusban alkalmazható. A jármű ESP-funkciója az opcionálisan kapható adapterrel a járműbe integrált ESP-szögérzékelőn keresztül megmarad. Rövid beállítási idővel és kényelmes szoftverfunkciókkal, mint például a távvezérelhető nullapont-beállítás a nyomaték és a forgásszög számára, a rendszer nagyon rövid időn belül készen áll a mérésre – opcionálisan a referenciaérték rögzített referenciaértékkel történő tárolásával.
Alkalmazások
A kormányérzékelő alkalmazási lehetőségei sokrétűek: a személygépkocsik kormányrendszerének beállítására szolgáló klasszikus tesztektől kezdve az építőipari gépek ellenőrző mérésein át az autonóm járművek validálásáig.
Sub-Section: Accordion for Applications
A kormányrendszer beállítása
A CLSx kormányérzékelő különösen alkalmas olyan járműdinamikai tesztekhez, mint például:
• ISO 4148 Álló körpálya
• ISO 7975 Körpályás fékezés
• ISO 7401 Kormányzási szögugrás vagy kormányzás visszatérés
• ISO 3888 ISO sávváltási teszt (jávorszarvas-teszt)
• ISO 7401 szinuszos kanyarodási teszt
• ISO 17288 kormányzás lengése
• ECE-R 79 kormányrendszerek
• NHTSA Fishhook-teszt (borulásbiztonság)
A vezetőasszisztens rendszerek és az autonóm vezetés értékelése
A vezetőasszisztens rendszerekkel (ADAS) és autonóm vezetési funkciókkal felszerelt járművek üzemeltetése során továbbra is az alábbiak érvényesek: a vezető felelőssége, hogy járművét mindenkor irányítani tudja. Ez azt jelenti, hogy az ADAS-rendszerek által végzett kormányzási manőverek, például a sávelhagyás- és sávváltás-asszisztensek, mindenkor manuálisan befolyásolhatók legyenek a vezető által. Az ehhez szükséges kormányzási nyomaték – más néven túlnyomásnyomaték – legfeljebb 3 Nm lehet. A CLSx kormányérzékelő ideális ennek a túlnyomásnyomatéknak a vizsgálatához, mivel ebben a kis mérési tartományban is nagy felbontású eredményeket szolgáltat. Eközben az eredeti kormánykerék minden funkciója, beleértve az airbagot és a kapacitív kézérzékelőt is, megmarad. A nagyon kompakt méret és a kis súlynak köszönhetően az érzékelő tömegnyomaték-momentuma alacsony. Ezenkívül különösen alacsony súrlódással működik. Mindez biztosítja, hogy a beszerelt kormányérzékelő alig befolyásolja a sorozatgyártású jármű kormányrendszerét. A kormányzási viselkedés így megegyezik a sorozatgyártású járművel.
Vezérlőrendszerek visszaélés-tesztje
A visszaéléses teszt során egy jármű vagy járműalkatrész viselkedését vizsgálják szélsőséges helyzetekben – így a kormányrendszerek esetében is. Az egyik teszt során a jármű egy akadály mentén csúszik el, megfelelő kormánynyomatékkal és tartós kormányzással, például egy járdaszegély mentén.
A CLSx kormányérzékelővel pontosan megvizsgálhatók a felmerülő maximális kormánynyomatékok. Biztonsági okokból (a tesztvezető védelme érdekében) a CLSx kormányérzékelő nagy törésszilárdsággal rendelkezik, amely meghaladja az 500 Nm-t.
Kényelmi mérés
A kényelmet és a kezelhetőséget folyamatos üzemben, valós vezetési körülmények között tesztelik. Fontos eleme a kormányzás x, y és z irányú rezgéseinek mérése. A beépített MEMS gyorsulásérzékelővel a CLSx kormányérzékelő mindhárom térbeli tengelyen 5 g-ig méri a rezgéseket. Ezenkívül ±10 000 °/s2 ig méri a forgási gyorsulást is.
Használhatóság mérése
Az univerzális adapterrendszernek köszönhetően a CLSx kormányérzékelő szinte minden kormányrendszer vizsgálatára alkalmazható a jármű- és gépgyártás területén:
• Személygépkocsik és teherautók
• Mezőgazdasági gépek (traktorok, betakarító gépek)
• Útépítő gépek és speciális járművek
• Hajóépítés, vízi járművek, repülés
• Kormányrendszerek próbapadjai
Technische Daten - CLSx
Lenkmoment
| Parameter | Wert | Bemerkungen |
|---|---|---|
| Messprinzip | temperaturkompensierte DMS-Applikation | |
| Messbereich | ±100 Nm (weitere auf Anfrage) | |
| Genauigkeit | 0,1% FS | Kombiniert (Verstärungsfehler und Nichtlinearität) |
| Bandbreite | 0 bis 800 Hz | Abtastrate 5 kHz |
Lenkwinkel
| Parameter | Wert | Bemerkungen |
|---|---|---|
| Messprinzip | inkrementeller Winkelencoder | |
| Messbereich | ±1440 ° | |
| Genauigkeit | 0,045 ° | |
| Bandbreite | 0 bis 800 Hz | Abtastrate 5 kHz |
Lenkgeschwindigkeit (Winkelgeschwindigkeit)
| Parameter | Wert | Bemerkungen |
|---|---|---|
| Messprinzip | aus Winkelsignal berechnet | |
| Messbereich | ±2048 °/s | |
| Bandbreite | 0 bis 800 Hz | Abtastrate 5 kHz |
Vibration und Beschleunigung
| Parameter | Wert | Bemerkungen |
|---|---|---|
| Vibration | im Zentrum der Lenksäule, Messbereich bis ±5 g in x-, y- und z-Richtung | |
| Rotationsbeschleunigung | Messbereich ±10000 °/s2 |
Allgemein
| Parameter | Wert | Bemerkungen |
|---|---|---|
| Sensorhöhe | ca. 30 mm | ohne Adapter |
| Sensorgewicht | ca. 0,6 kg | ohne Adapter |
| Überlast | >100% des Messbereichs | |
| Mech. Bruchlast | >500 Nm | |
| Adaption | spezielle Adaption für jedes Fahrzeug möglich | |
Trägheitsmoment | ca. 3000 g cm2 typ. ca. 500 g cm2 | |
| Betriebstemperatur | -20°C bis +80°C |
Kontrolleinheit
| Parameter | Wert | Bemerkungen |
|---|---|---|
| Versorgung | 9 bis 36 V DC | |
| CAN-Ausgang | frei konfigurierbar | |
| Analogausgang | frei konfigurierbar, max. ±10 V | |
| Autozero | auslösbar per Knopfdruck über Steuereinheit oder per Fernbedienung |

![[Translate to Hungarian:] CLSX Halter [Translate to Hungarian:] CLSX Halter](/fileadmin/_processed_/b/e/csm_CLSX-Halter-3B_efca0a5c8a.jpg)
![[Translate to Hungarian:] CLSX Halter [Translate to Hungarian:] CLSX Halter](/fileadmin/_processed_/1/5/csm_CLSX-Halter-5_2dd28d768d.jpg)
![[Translate to Hungarian:] CLSX [Translate to Hungarian:] CLSX](/fileadmin/_processed_/6/4/csm_CLSX-Hand-2_f7c49778f6.jpg)
![[Translate to Hungarian:] CLSX [Translate to Hungarian:] CLSX](/fileadmin/_processed_/7/0/csm_CLSX-Hand-12_58929d80fe.jpg)
![[Translate to Hungarian:] CLSX Rückansicht [Translate to Hungarian:] Rückansicht](/fileadmin/_processed_/6/8/csm_CLSX-hinten-1_a6400bc742.jpg)
![[Translate to Hungarian:] CLSX [Translate to Hungarian:] CLSX Baugröße](/fileadmin/_processed_/b/7/csm_CLSX-von-oben-1_afe80b4d7b.jpg)


