Hajtó- és leadott nyomatékok mérése közvetlenül a keréken
Autóipari fejlesztések során a járműre ható nyomatékok pontos ismerete rendkívül fontos, ez különösen igaz a gyorsítási és fékezési manőverekre. A WTT-Dx keréknyomaték érzékelővel egy nagypontosságú eszköz vált elérhetővé az ilyen jellegű mérésekhez. A WTT közvetlenül ott méri a mechanikai terhelést ahol az létrejön: a keréknél ami összeköti a járművet az úttal.
Áttekintés:
- Precíz hajtó és fékező nyomaték mérés közvetlenül a keréken
- Vezeték nélküli adatátvitel a Dx telemetria egységre
- Időszinkronizált adatgyűjtés mind a négy kerékről, egyetlen vevőegységgel
- Cserélhető akkumulátor, amely 80 óra működési időt biztosít
- Működési hőmérséklet -10°C-től +60°C-ig, opcionális akkumulátorral -30°C-től +60°C-ig
- Vízálló, IP67 védettségi szinttel rendelkezik
- Kényelmes, szoftver vezérelt nullpont kalibráció és mérés indítás
- Analóg és CAN busz interfész
Pontos és robusztus
Az IP67-es besorolással rendelkező WTT-Dx érzékelő axiális irányba (My) méri a nyomatékot nyúlásmérő bélyegek segítségével. A nyúlásmérő bélyegek jeleit kezelő mérőerősítők teljes differenciális elrendezése - amely magába foglalja a mérőhíd tápellátását is - maximális interferencia elnyomást biztosít.
Az érzékelő okos házkialakításának köszönhetően a WTT-Dx nagy pontosságú méréseket tesz lehetővé magas hőmérsékleteket okozó, erősen dinamikus féktesztek esetén is. Az érzékelő házának mechanikai ellenállósága a nehéz SUV járművek élettartamának többszörösére lett tervezve.
Annak érdekében, hogy lehetővé váljon a mérés hóban, jégen és kondenzáció esetén is az érzékelő tápegysége és elektronikája vízálló (IP67-es) házba kerül beépítésre. Az opcionális akkumulátorokkal bővebb hőmérséklet tartományon végezhetőek mérések, -30°C-től +60°C-ig.
Vezeték nélküli adatátvitel
Minden WTT keréknyomaték érzékelő rendelkezik egy Dx-telemeria jeladó egységgel. A mért adatok mind a négy kerékről vezetéknélküli adatátvitellel jutnak el a kerekektől az tükrökre szerelt antennákon át, a digitális technológiának köszönhetően interferenciamentesen és magas felbontással, a vevőegységhez.Az érzékelőkbe épített Dx-jeladó egységeket központilag vezérli és szinkronizálja a járműbe szerelt vevőegység. A mintavétel magas fokú szinkronizációja teszi lehetővé, hogy mind a négy keréken nagy pontosággal elvégezhető legyen a gyors beavatkozási folyamatok érzékelése és validálása. A mért adatok továbbíthatóak a vevőegyégtől CAN buszon vagy analóg csatornákon, vagyis az eszköz könnyen integrálható egy már meglévő mérőrendszerbe.
Hajtáslánc hatékonyság optimalizálás
A fogyasztás és a CO2 kibocsátás csökkentése érdekében a hajtáslánc hatékonyság folyamatos tanulmányozás és fejlesztés alatt áll. A hajtásláncon végzett mérésekhez a WTT-Dx pontos, közvetlenül a kerekre ható nyomatékadatokat biztosít. A nyomatékokkal egyidőben mért további mennyiségekkel kombinálva felhasználhatóak a hajtáslánc hatékonyságának és súrlódási veszteségeinek számszerűsítésére és modellezésére.
Járműdinamikai vizsgálatok télen
Téli tesztek során a jármű, a tesztmérnökök és a mérőeszközök nem csak a hónak és jégnek vannak kitéve, hanem a nagy hőmérséklet ingadozásnak és olvadt hónak is. Az IP67 besorolású és robusztus WTT-Dx ilyen zord körülmények között is bizonyítja értékét: az akkumulátorok kicserélhetőek hidegre tervezett verziókra, amelyek lehetővé teszik a mérések végzését -30°C környezeti hőmérséklet esetén is. Az érzékelő ellenálló kialakítását ± 6 kNm maximális terhelésre tervezték. Az egyszerű szerelhetőség és használhatóság lehetővé teszi a komponensek gyors és egyszerű cseréjét.
Vezetéssegítő rendszerek kiértékelése
A vonóerő, manőverezőképesség és iránytartás optimalizálása érdekében a modern összkerék meghatjású járművek miliszekundomok alatt szabályozzák a hajtónyomatékok elosztását a különböző kerekeken. Az ilyen vezetéssegítő rendszerek kiértékeléséhez használt keréknyomaték érzékelőknek rendkívül magas pillanatnyi pontossággal kell rendelkezniük. A WTT-Dx esetében mind a négy kerék időszinkronizáltan kerül mintavételezéssel, magas felbontással. Az interferenciamentes adatátvitel (diversity-mód) minimalizálja a jelhibákat.
Számos járműre alkalmazható
A CAEMAX adapter rendszerrel a WTT-k könnyedén felszerelhetőek különböző járművekre. A WTT érzékelő háza, a telemetria modul és az adapter tetszés szerint kombinálható. Ezáltal lefed egy széles kerékátmérő tartományt különböző járműtípusokat. Az egyszerű szerelhetőség és a kényelmes szoftverfunkciók (mint például a nullkalibráció) teszik lehetővé, hogy a rendszer rövid időn belüli indításra kész állapotba kerüljön.
- Kerákagy adapter:
A kerékagy adapter feladata a WTT-t az autóhoz rögzíteni. Felhasználható többféle járműhöz amelyek osztóköre és kerékeltolása megegyezik. Pár adapter segítségével egy teljes flottányi autó lefedhető. - Felni adapter:
A hagyományos felnihez hasonlóan az adapter feladata a gumiabroncs rögzítése. A felni adapter nem járműspecifikus, hanem a gumiabroncstól függ. Ez lehetővé teszi a felhasználását több, azonos kerékméretű járművön. - WTT-Dx érzékelő ház:
A WFT érzékelő ház köti össze a kerékagy adaptert és a felni adaptert. Ez a három komponens együtt adja az adott járműnek megfelelő kereket. Mivel a kalibrációs értékeket az érzékelő tárolja ezért az adapterek és az érzékelők bármikor tetszőlegesen kombinálhatóak anélkül, hogy a kereket újra kellene kalibrálni.
A moduláris kialakításnak köszönhetően a WTT-Dx kerékerőmérő cella időt és helyet spórolva, költséghatékonyan illeszthető a járműhöz.
Tesztrekész egy órán belül
A WTT-Dx felszerelése majdnem annyira egyszerű mint egy kerékcsere, a négy WTT egy óra alatt felszerelhető. Az egyszerű szerelhetőség és a kényelmes szoftverfunkciók (mint például a nullkalibráció) teszik lehetővé, hogy a rendszer rövid időn belüli indításra kész állapotba kerüljön.
WTT-DX Keréknyomaték érzékelő
Paraméter | Érték | ||
---|---|---|---|
Mért mennyiség | axiális nyomaték My | ||
Adatátvitel | digitális/vezeték nélküli | ||
Mérési tartomány | My = 8,75 ±6000 Nm, opcionális, My = ±3000 Nm | ||
Sávszélesség | max. 1 kHz | ||
Linearitáy | < 0.5 % | ||
Hiszterézis | < 0.5 % | ||
Áthallás | < 0.5 % | ||
Átmérő | 300 mm | ||
Tömeg | kb. 4.75 kg (telemetria egységgel) | ||
Érzékelő anyaga | aluminium | ||
Mechanikai terhelhetőség | stress analízis AK-LH-08 4.34 alapján | ||
Felni átmérő | min. 13" | ||
Kerékagy átmérő adapterrel | max. 6" | ||
Működési hőmérséklet | -10° C-tól +60° C-ig (alap akkumulátorral) -30° C-tól +60° C-ig (speciális akkumulátorral) | ||
Max.sebesség | 250 km/h | ||
Max. rpm | 2300 rpm | ||
Ütésállóság | 100 g | ||
Védettségi szint | IP67 (vízálló) | ||
Szerelhetőség és kiegyensúlyozás | Igen (csavarok hozzáférhetőek) | ||
Tápegység | alap akkumulátor: max. 80 óra speciális akkumulátor: max. 40 óra |
Telemetria vevőegység RCI
Telemetriai jellemzői | Érték | ||
---|---|---|---|
Tápegység | 9...36 V DC | ||
Fogyasztás | < 5 W | ||
Frekvencia | szabadon konfigurálható 868 MHz sávon (opcionálisan 2.4 GHz) | ||
Szinkronizáció | szinkronizált adatgyűjtés max. 4 WTT-ig | ||
CAN kimenet (ISO 11898, galvanikusan leválasztott) | CAN 2.0b, standard & extended-identifier, Szabadon programozható max. 1 MBaud | ||
Analóg kimenetek | 6 x BNC csatlakozó, (szabadon hozzárendelhető, kimeneti jel max. ±10 V) | ||
Ethernet | 10/100 Mbit | ||
Auto-nullázás | Távirányítható | ||
Működési hőmérséklet | -20 °C-tól +65 °C-ig | ||
Méretei | kb. 170 mm x 130 mm x 53 mm | ||
Tömeg | 0.8 kg |
Vezérlőegység, amely egyben a központi vevőegység is
A Dxvevőegység maximum négy WTT mérőkerék paraméterezését és jeleik időszinkronizált mérését teszi lehetővé. A mért adatok továbbíthatóak hat szabadon programozható analóg kiementen vagy CAN busz interfészen. Minden paraméter kényelmesen beállítható Ethernet kapcsolaton keresztül egy webböngésző segítségével, vagy közvetlenül a vevőegységen a kezelőgombok segítségével.
Teljes mérőlánc az imc-től
Teljeskörű járműtesztek esetén számos különböző mennyiséget kell mérni. A kerékerők mellett, a gyorsulások, az erők, különböző rezgések frekvenciái, a felfüggesztés elmozdulása, mechanikai feszültségek vagy ECU adatok szintén fontos információk. Az imc mérőeszközök időszinkronizált adatgyűjtést biztosítanak, amelyekhez a WTT-D<sup>x</sup> közvetlenül csatlakoztatható, illetveszoftvereink számos lehetőséget kínálnak az adatok kiértékelésére, megjelenítésére és további feldolgozására.