Száloptikai hőmérérsékletmérés CAN busz kimenettel
Az új optikai szálas imc CANSASfdx-FBG-T8 CAN busz kimenetű mérőmodul biztonságosabbá és egyszerűbbé teszi a nagyfeszültségű méréseket. Az optikai működési elvnek köszönhetően a mérési pont és a műszer galvanikusan teljesen el van választva. A 8 optikai bemenethez csatlakoztatott speciális FBG ("fiber Bragg grating", magyarul száloptikai Bragg-rács technológián alapuló) érzékelők bármilyen feszültségszintű pontra felhelyezhetőek.
Biztonságos mérések magasfeszültségű környezetben
Amikor 50 V feletti feszültségeken kell dolgozni szigorú előírásoknak kell megfelelni és átfogó óvintézkedések szükségesek. Ezek az előírások a munkák során felhasznált méréstechnikai eszközökre is vonatkoznak. A munkavédelmi nehézségeket alapjaiban megoldja az imc száloptikai méréstechnológia, ugyanis az optikai kábelek egyáltalán nem vezetik az áramot. Ebből adódóan sem speciális érintésvédelmi eszköz, sem különleges oktatás nem szükséges az operátorok számára.
Zavarmentes eredmények a nagyfeszültségű környezet ellenére
Különösen a nagyfeszültségekkel és elektro-mobilitás területén dolgozó felhasználók számára előnyös a száloptikai mérőmodul, ugyanis működési elvének köszönhetően immunis az elektrosztatikus és elektromágneses zavarokkal szemben. Az ilyen zavarok gyakran okoznak problémát klasszikus méréstechnológia esetén, mint például a magas szigetelésű hőelem modulok.
Könnyen kezelhető, kis kábelkeresztmetszetek
Amíg a klasszikus nagyfeszültségű rendszerek szigetelt kábelei elég vastagok, az FBG száloptikai kábel átmérője valamivel kisebb mint egy milliméter. Ez egy fontos tényező sokcsatornás mérések esetén, amikor akár több száz érzékelő kábeleit kell elvezetni, illetve amikor kevés hely áll rendelkezésre erre a célra.
Mérések villanymotor tekercselésben
Az "xxs" típusú FBG hőmérséklet szenzor 0.5 mm átmérőjű az aktív felületén, ami megkönnyíti beszerelését és új felhasználási területeket tesz elérhetővé. Például a kis méretnek köszönhetően az érzékelők közvetlenül a villanymotor tekercselésébe építhetőek, anélkül, hogy befolyásolnák a motor mezőkarakterisztikáját. Az érzékelők kis hőtényezője és gyors válasza lehetővé teszi, hogy pontosan rögzítsük a tekercselés melegedését dinamikus terhelése esetén is. Ez a feladat korábban hőelemek vagy PT100 segítségével nehezen volt megoldható.
Szabadalmaztatott érzékelő technológia
Az imc száloptikai hőmérséklet érzékelő kifejezetten a CAN busz alapú modulhoz lett kifejlesztve. A szabadalmaztatott érzékelő egy-törésmutatójú fényvezető szálra alapszik (single-mode optic fiber) amibe egy optikai Bragg-rácsot karcoltak. Ezt a szálat egy rendkívül vékony üveg kapilláris házba integrálják, amelynek átmérője kisebb mint 1 mm. Ebből adódóan rendkívül gyorsan reagál a hőmérséklet változásra és a legkisebb helyekre is beépíthető.
Érzékelő méretek
imc FBG-Temp | xxs | s |
---|---|---|
Tulajdonságok | nagyon kicsi & gyors | robusztus |
Átmérő | 0,5 mm | 1,5 mm |
Válaszidő | 0,2 s | 1,5 s |
Működési tartomány | -40° C ... +220° C |
Kényelmes használat és praktikus csatlakozók
Az imc FBG érzékelőket robusztus E2000/APC csatlakozókkal láttuk el. Ez a típus rendelkezik egy integrált fedéllel az érzékelő és a mérőeszköz oldalon is, így védi az optikai szálat portól és kosztól. Arról, hogy a csatlakozó véletlenül se lazuljon el a csatlakoztatást követően egy záró mechanizmus gondoskodik. Abban az esetben, ha az érzékelő kábelhossza nem elegendő, egy toldó kábel csatlakoztatható és hossza kiegészíthető.
Száloptikai és elektromos méréstechnika kombinálva
Az száloptikai CAN busz alapú mérőmodul elektromosan és mechanikusan is teljesen kompatibilis az imc CANSASflex műszersorozattal. Ez azt jelenti, hogy a flex sorozat bármely tagjához csatlakoztatható az integrált "klikk" csatlakozó segítségével. Ennek köszönhetően az imc klasszikus méréstechnika teljes portfóliójával együtt használható. Ez természetesen magában foglalja az intelligens CAN busz loggert az imc BUSDAQflex-t is. A loggerhez közvetlenül dokkolható tetszőleges számú optikai mérőmodul és klasszikus CANSAS modul is, amelyek együtt egy időszinkronizált mérőrendszert alkotnak. Egy ilyen rendszerrel különböző mérési, teszt vagy akár szabályzási feladatok is lefedhetőek, továbbá minden jelentős autóipari buszrendszer is integrálható.
E-mobilitás
Az újabb hibrid és elektromos autók fejlesztése során számos komponensen szükséges hőmérsékletmérés: hajtómotor, frekvenciaváltók, akkumulátorok, töltőrendszerek vagy csatlakozók. Gyakran akár két-háromszáz mérési pont is szükséges. Érdemes szem előtt tartani, hogy az FBG technológiára alapuló mérőrendszer soha nem kerül feszültség alá, továbbá a vékony kábeleknek köszönhetően a vezetékezés a járműveket lényegesen egyszerűbb.
Villanymotor fejlesztések
A modern villanymotoroknak magas követelményeknek kell megfelelniük: nagy nyomaték, hosszú élettartam, alacsony felmelegedés. A fejlesztések során számos teszt és mérés szükséges a csorbák kiküszöböléséhez. Fontos információk nyerhetőek ki ha sikerül a tekercselését megfigyelni aktív működés közben.
Ilyen mérések nehezen valósíthatóak meg az eddigi klasszikus nagyfeszültségű hőelemekkel: egyfelől az erős elektromos és mágneses terek gyakran mérési hibákat okoznak az EMI és ESD interferencia miatt. Másfelől a nagyméretű érzékelők megváltoztathatják a tekercselés geometriáját és torzíthatják a mező eloszlást. Ez zavarhatja a szimmetriát, a motor központosságát és zajokhoz is eredményezhet. Emiatt a vizsgált motor ilyen mértékű módosítása az egész tesztet megkérdőjelezhetővé teszi.
Ezzel szemben a 0.5 mm vékony FBG érzékelő közvetlenül a tekercselésbe építhető minden korábban említett probléma nélkül. Az optikai mérésmódnak köszönhetően a jeleket és a mérési eredményeket nem zavarhatja elektromágneses interferencia.
Áramszedők vizsgálata kötöttpályás járműveken
A vonatokra szerelt áramszedők jelentős terhelésnek vannak kitéve működés közben. A csúszóléc állandó kapcsolatban van a felsővezetékkel az utazás során. A csúszóléc jellemzően lágyabb anyagból készül, hogy ne koptassa olyan gyorsan a felsővezetéket: jellemzően szén vagy aluminium ötvözet a választott anyag. Utazás közben a súrlódásból adódó nagyfokú hőterhelésnek, ívkisüléseknek, stb terheléseknek van kitéve.
Az imc száloptikai mérőmoduljával a fejlesztőknek elérhetővé válik, hogy megbízhatóan és pontosan rögzítsék a hőmérsékletet közvetlenül az áramszedő csúszólécében. Az FBG érzékelők gyors válaszidejének és az 1000 Hz mintavételi sebességnek köszönhetően még elektromos ívek dinamikus hőmérsékleti görbéi, kiégések és hasonlók jelenségek vizsgálhatóak. A tény, hogy a mérés 15 000 V feszültségszinten történik csupán másodlagos, ugyanis a száloptikai technológiának köszönhetően a mérési pont és a mérőrendszer galvanikusan el van választva.